Raport_2009_ROB_PL_O_nas
Teraz jesteś w: Strona głównaO nas › Odpowiedzialna marka
dopasuj rozmiar czcionki: A A A

Odpowiedzialna marka

Zobacz wszystkie w raporcie


ORLEN to marka narodowa, nowoczesna, profesjonalna, oferująca innowacyjne produkty i rozwiązania na światowym poziomie, służące ludziom w ich codziennym życiu, zgodnie z credo Koncernu: „Zawsze, gdy nas potrzebujesz”.

Marka istnieje od 2000 roku. Nazwa i logo Koncernu, jako znak towarowy słowny i słowno-graficzny, zostały zgłoszone uprzednio do ochrony w Urzędzie Patentowym RP i uzyskały stosowne świadectwa ochronne zgodnie z prawem polskim oraz prawem międzynarodowym. Obecnie znak marki jest chroniony na rynku Unii Europejskiej oraz w wybranej grupie krajów na całym świecie. Ochronie podlegają również różnorodne wersje logo korporacyjnego, wizerunek stacji paliw marki ORLEN, nazwy i logo produktów oraz usług PKN ORLEN. W 2009 roku ochroną patentową objętych było ponad 20 znaków towarowych związanych z marką korporacyjną, 20 sloganów reklamowych stworzonych na potrzeby Koncernu oraz ponad 130 znaków towarowych produktów i usług.

Pieczę nad ochroną znaków towarowych PKN ORLEN mają rzecznicy patentowi oraz służby Biura Marketingu. Rzecznicy monitorują bazę zgłoszeń Urzędu Patentowego RP, aby zapobiec naruszeniom praw Koncernu. Dział Tożsamości Korporacyjnej monitoruje media w celu zidentyfikowania nieuprawnionych zastosowań znaku marki korporacyjnej w komunikacji. Koordynuje również działania w celu usunięcia z rynku stacji paliw podszywających się pod wizerunek stacji paliw Koncernu.

Zgodnie z realizowaną strategią zarządzania marką korporacyjną znak ORLEN stał się również elementem nazw spółek zależnych Grupy Kapitałowej ORLEN. Kryterium decydującym o używaniu w nazwie oznaczenia ORLEN jest działalność spółki w core business Koncernu. Warunkiem jest także tworzenie wartości dodanej poprzez wzmacnianie kompetencji marki korporacyjnej dzięki cechom takim jak: nowoczesność, zaawansowanie technologiczne, postęp, innowacyjność, systemowość. Spółki działające poza core business, które nie mają związku z produktami lub usługami oferowanymi przez Koncern i nie wzmacniają kompetencji Koncernu, mają prawo do posługiwania się oznaczeniem GRUPA ORLEN.

W 2009 roku, na podstawie zawartych umów, 28 spółek używało oznaczenia ORLEN, jako elementu nazwy spółki, a 7 używało obok swojego logo elementu znaku towarowego w formie dopisku Grupa ORLEN.

Nasze główne marki

Marka ORLEN

Czy wiesz że ...

    Nieprzerwanie od 2002 roku (w 2009 roku już 8. raz), stacje paliw marki ORLEN otrzymywały Złote Godło European Trusted Brands w badaniu konsumenckim przeprowadzanym w całej Europie przez magazyn Reader’s Digest. To wyraz uznania konsumentów dla nowoczesnej marki na rynku paliw, z wysokim standardem usług, konkurencyjną i bogatą ofertą produktową oraz szeroką gamą towarów pozapaliwowych.

W maju 1998 roku Rada Ministrów podjęła decyzję o utworzeniu narodowego koncernu naftowego z połączenia Centrali Produktów Naftowych CPN SA i Petrochemii Płock SA. 7 września 1999 roku formalnie utworzono Polski Koncern Naftowy SA. Wizerunek powstającego Koncernu wymagał wykreowania nowej marki. Tworząc ją, dążono do uzyskania efektu kojarzenia nazwy z dominującymi w strategii wizerunku Koncernu pojęciami: światowy, naftowy, nowoczesny i narodowy. Uznano, że nazwa powinna odzwierciedlać: jakość, siłę, moc, energię, charakteryzować producenta z branży paliwowej i petrochemicznej, prezentować technologiczne i proekologiczne zaawansowanie firmy, a także zorientowanie na klienta. Nie można było też pominąć polskiego rodowodu firmy i jej dominującej pozycji na rynku.

Kolejnym etapem budowania systemu tożsamości wizualnej marki było stworzenie spójnego z nazwą symbolu graficznego. Do konkursu na symbol firmy zaproszono najwybitniejszych polskich artystów grafików. Jury najwyżej oceniło pracę prof. Henryka Chylińskiego, autora m.in. znaków fundacji Teraz Polska i Polskiego Radia. Nagrodzony znak przedstawia stylizowaną głowę orła.

Dzisiejszą formę logo przybrało po uzupełnieniu o zapis nazwy marketingowej umieszczony na prostokątnym polu. Identyfikacja wizualna Koncernu została oparta o kolory: czerwony, biały, szary i srebrny.

Po raz pierwszy wizerunek marki ORLEN został zaprezentowany w 2000 roku, przy okazji emisji drugiej transzy akcji Koncernu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Strukturze tożsamości marki nadany został monolityczny charakter, co w konsekwencji zaowocowało przyjęciem jednolitego systemu oznakowania firmy, jej produktów, a także spółek należących do Grupy Kapitałowej. Poprzez takie rozwiązanie marka stała się elementem wizerunku poszczególnych podmiotów i ich produktów. Orlenowskim logo oznakowane są również oleje silnikowe i płyny eksploatacyjne, smary samochodowe oraz szeroka gama produktów chemii motoryzacyjnej. Jednak rynkową wizytówką firmy jest sieć stacji paliw o standardach zgodnych z kompetencjami i wymogami określonymi w strategii marki korporacyjnej.

Marka firmuje również działalność dobroczynną prowadzoną przez Fundację – ORLEN Dar Serca. Wizerunek marki buduje także zespół rajdowy ORLEN Team, reprezentujący firmę i kraj w większości najważniejszych imprez rajdowych organizowanych w Polsce i na świecie.

Stacje paliw ORLEN

Czy wiesz że ...

    • Nazwa ORLEN powstała z połączenia słowa ORZEŁ, które oddaje narodowy, polski charakter firmy i jest nawiązaniem do godła narodowego oraz słowa ENERGIA, określającego siłę i energię oraz światowy charakter firmy.

    • W procesie tworzenia nazwy przeprowadzono badania lingwistyczne i skojarzeniowe (w języku polskim, angielskim oraz w wybranych grupach języków światowych). Ich autorem był m. in. znany popularyzator piękna mowy polskiej prof. Jerzy Bralczyk.

    • Autorem symbolu firmowego, nawiązującego do nazwy, stylizowanej głowy orła, jest prof. Henryk Chyliński, absolwent i późniejszy wykładowca A kademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

verva_150.jpg
flota_150.jpg
 v_150.jpg
 cv_150_a.jpg
 stop_150.jpg
 ekot_150_a.jpg
 bliska_150.jpg

Obecnie marka ORLEN firmuje sieć stacji paliw zlokalizowaną w Polsce i na Litwie. To nowoczesne obiekty gwarantujące najwyższą jakość sprzedawanego paliwa i usług, przyjazne miejsce na postój i odpoczynek w drodze. Stacje gwarantują jakość i bezpieczeństwo, oferują programy lojalnościowe i obsługę flot samochodowych.

Verva to marka paliw nowej generacji, wzbogacona pakietem dodatków zapewniających dynamikę pracy i moc silnika, lepsze przyspieszenie, mniejsze spalanie, a co za tym idzie – obniżenie kosztów eksploatacji.

FLOTA jest profesjonalnym programem flotowym opartym na zrozumieniu potrzeb klienta biznesowego. Oferuje partnerskie podejście i nowoczesne, zaawansowane technologicznie rozwiązania. Oferta kart flotowych została stworzona i dostosowana do potrzeb firm różnej wielkości, reprezentujących różne branże. Jej atutem jest kompleksowość oferty skierowanej do rozmaitych segmentów B2B. Udział w programie zapewnia klientom bezpieczeństwo, komfort i wygodę w rozliczaniu zakupu paliw i usług oraz poczucie dobrego gospodarowania pieniędzmi poprzez większą kontrolę nad wydatkami paliwowymi firmy.

VITAY to brand największego programu lojalnościowego w Polsce, przeznaczonego i tworzonego z myślą o klientach stacji ORLEN. Program oferuje bogaty wybór nagród. Zgodnie z przesłaniem – wiemy, czego naprawdę Ci potrzeba – kreuje również aktywności i zachowania klientów, radość życia. Jego atuty to dostępność i łatwość korzystania oraz proste zasady zbierania punktów.

Jedyną w swoim rodzaju specjalną, prestiżową ofertą w ramach program lojalnościowego VITAY jest Super VITAY – program dla najbardziej lojalnych klientów.

Stop Cafe to miejsce, w którym na podróżnych czeka dobra kawa oraz smaczne i zdrowe przekąski. A tutem marki jest jej dostępność, która pozwala na oszczędność czasu podczas podróży. Stop Cafe to przyjazne miejsce, które dzięki wygodzie i sprawnej obsłudze stanowi dobrą odpowiedź na potrzeby i styl życia obecnych i potencjalnych klientów.

Ekoterm Plus to naturalne źródło ciepła. Nowoczesny, spełniający europejskie normy lekki olej opałowy przeznaczony jest do ogrzewania w budownictwie. To zarazem produkt ekologiczny o wysokich parametrach jakościowych. Dzięki wysokiej wartości opałowej charakteryzuje się dużą wydajnością, a co za tym idzie efektywnością ekonomiczną. Zapewnia długotrwałe ciepło, oferuje bezpieczeństwo i wygodę w procesie ogrzewania. Naszym klientom pozwala czerpać przyjemność ze spędzania czasu w cieple domowego ogniska.

BLISKA to sieć stacji paliw, która oferuje produkty i usługi dobrej jakości w przystępnej cenie. Sprawdzone, pewne i dostępne dla każdego miejsce do tankowania na co dzień. Nasi klienci mogą także zakupić inne produkty oraz korzystać z optymalnie dobranego zakresu usług. Racjonalnie dokonany wybór pozwala nie tylko na oszczędność pieniędzy, ale i czasu.

O sukcesie tej marki świadczy fakt, że w 2009 roku, już drugi raz z rzędu, BLISKA została odnotowana w Rankingu Najcenniejszych Polskich Marek MARQA. Brand uplasował się na 15 pozycji i został wyceniony na 713,3 mln zł. Zanotowano 88-proc. wzrost wartości marki w stosunku do 2008 roku.


Marki Grupy ORLEN